Vägen från By gick över
gamla Byberget till Fröland tom år 1934. För övrigt all trafik från hela
kyrkbygden. I och med att de flesta ortsnamn är kvar i minnet. Om vi
börjar i Fröland, är det först Frölandsbacken,
därefter Långlia, sedan Källdalshälla, bäcken från Värptjärn nedanför
Stupstocken, längre fram Grönmyran, sedan Svöjen och Långbacken.
By: Inom By är det inte så
mången åker vid namn. Några exempel, vägen mot Knivsjön. Först Svälta, sedan
Slåttmyra, Dyngbråmyra, sjön Knivsjön och dess två båtsmanstorp sedan
Knivsjömala, Högtornsmyra.
Vi är nu uppe på byn.
Gårdarna har ju på många ställen egna ortsnamn. Om vi fortsätter vägen till
Byviken, har vi Bytjärn, Sandjäla, fortsättning av Byån kommen årtal 1918,
sedan kraftstation, Lapptorpet, Selldalstorpet, hamn och deras gistplatser. Det
var 9 båtar som fiska vid sekelskiftet, då utgjorde fisket mer värde än
jordbruket. Vid båda sidor om ån var det sjöbodar. Varje båt hade en egen bod.
Om jag ska räkna upp alla sättplatser utanför ån.
Hamndelen
Grönborg
Svartspricka
Hälla
Sundsand
Punishälla
Rojärsvika
Holmudden
Holmvika
Hälla
Snevärpe
Båaudden
Norrboån
Lillsundet
Gråbåan
Inre och yttre berget
Lillåsen
Långsättninga
Gropa
Knivsjömala
Svartvik på södra
söderdelen
Inre och yttre Skvalet
Tullsten
Långmarskroken
Hälla
Skutkroken
Hästvika
Vid laga skifte blev det
ovänskap mellan Rogsta och By byamän för att By ville ha Hästviken att fiska
på. Rogsta ville äga den fiskrätten men byamännen påstod att det skulle höra By
till. Enär inte byarna kunde enas fick lantmätaren avsluta förättningen och
gränsen är olöst. Det är ingenmansland.
Uppgift lämnad 1990 av Alf
Bylund